PARİS —
“Yerel gıda” nasıl denir? bir Fransız?
Olimpiyat sporcuları ve basın mensupları gelecek ay Fransa'nın bereketinden yararlanmak için bir araya geldiklerinde, tabaklarındaki yiyeceklerin bir kısmı Paris'te yetiştirilmiş, bahçede yetiştirilmiş ve hasat edilmiş olacak; yer altı garajlarından yol kenarlarına ve çatı katlarına kadar.
Haber Bülteni
Patt Morrison'dan en son haberleri alın
Los Angeles karmaşık bir yer. Neyse ki, bağlam, tarih ve kültür sağlayabilecek biri var.
Email adresini gir
Beni kaydet
Los Angeles Times'tan zaman zaman tanıtım içerikleri alabilirsiniz.
Her öğünün her çeşidi değil, kesinlikle değil. Belki bir mikro yeşillik veya hindiba salatası, shitake mantarlarıyla? Hepsi yalnızca Paris yapımı olan 13 milyon Olimpiyat yemeği ve atıştırmalığı servis etmek, bu şehrin mutfak mucizelerinin bile erişemeyeceği bir şey. Ve bu yiyecek bant genişliği sporcu tarzı puanlar veya Michelin yıldızları almayacak, ancak verimi ve erişimini göstermeye yetecek Paris'in iddialı “Capital Agricole” projeleri.
Edible Paris, şehrin uzun ve iddialı tarihinde bulabileceğiniz bölümlerden biridir. çevre menüsü — Işık Şehri'nin Daha Hafif Çevresel Etki Şehri'ne dönüştürülmesi. Paris, şehrin kalbinden arabaları ve araba kirliliğini uzaklaştırmaya başladı, yaklaşık 250 dönümlük yeşil alan ve kentsel tarıma ayrılmış 75 dönümlük bir alan daha eklemeyi planlıyor — arı kovanları, şerbetçiotu, meyve ağaçları, sebzeler, büyük ölçüde kamusal mülkte yetiştiriliyor.
Bir süre önce Paris'teyken, görkemli Fransız Rönesans tarzı belediye binası Hotel de Ville'e, oradan da sürdürülebilir gıda ve tarımdan sorumlu ve bunları mümkün kılan sistemlerden sorumlu başkan yardımcısı Audrey Pulvar'ın ofisine gittim.
Masasının ötesindeki pencereden dışarı baktığımda ve bir pencere kutusu gördüğümde doğru yere geldiğimi biliyordum. Orada yetiştirdiği çiçekler değildi; pancar ve domateslerdi.
ParisCulteurs projesi, çiçeklerden ve modadan daha fazlasını yetiştiren kültürlü bir dünya şehri öngörüyor. Herhangi bir modern şehir gibi, Paris'in ilk sakinleri kendi yiyeceklerini yetiştiriyordu; yeri Lutetia olarak adlandıran Romalılar, Galya topraklarından üzüm ve incir elde ediyorlardı.
Paris'in yaklaşık 20 mil dışında, Versay'da Kraliçe Marie Antoinette'in, çalışan süt ürünleriyle küçük model çiftliği Hameau vardı. Duvarlarda Paris'in Montreuil banliyösü bir zamanlar efsanevi zenginlikte şeftaliler yetişirdi ve çok azı hâlâ bebeklere gösterilen şefkatle yetiştiriliyor.
Oysa yüzyıllardır Fransa'nın en iyi malları ve güzellikleri Paris'in bakımı ve beslenmesi için nehirden yukarı doğru akmış veya aşağı doğru akmıştır.
Pulvar'ın projeleri bir çatalın dişleri gibidir, sayıca çokturlar ancak beslenme ve çevresel sorumluluk gibi aynı hedeflere doğru çalışırlar. Paris'in yılda 30 milyon “toplu ikram” yemeği servis ettiğini söyledi bana — öğrencilere, kreşteki çocuklara, şehir çalışanlarına, yaşlılara ve ihtiyaç sahiplerine.
Oyunlar boyunca sporcuları ve gazetecileri besleyecek olan AgriParis programı, sonunda tüm bu yiyeceklerin organik ve sürdürülebilir olmasını ve bunun yarısının Paris'e yaklaşık 150 karbon-düşünceli mil mesafede üretilmesini amaçlıyor. Bu çok geniş bir alan gibi görünüyor, ancak şimdi neredeyse üç katı.
Fransız çatalındaki bir diğer diş ise Parisli okul çocuklarına ve ailelerine yiyecekler hakkında eğitim vermek için kentsel tarım projesidir – yiyeceklerin nereden geldiği ve tabaklarına ulaşması için ne gerektiği. (Bu bana 10 yıl önceki zamanı hatırlattı Jamie Oliver ile takıldığımda LAUSD'yi iyi yemek programına dahil etmeye çalışırken. Bazı liseliler temel gıda kaynaklarını belirleyemedi — Bal ayılardan mı gelir? Guacamole yeşil elmalardan mı?)
Paris şehri çok sayıda araziye ve binaya sahip ve Pulvar'ın projeleri, bu alanları kiralayıp yol kenarları, terk edilmiş otoparklar ve belediyeye ait binaların ve apartman komplekslerinin çatıları gibi kamusal alanlarda ürünlerini büyütmek ve pazarlamak isteyen çevreci küçük işletmeleri memnuniyetle karşılıyor.
Paris'te hala “küçük mezar” veya küçük kemer, Paris'i çevreleyen terk edilmiş bir 19. yüzyıl demir yolu hattı ve tarım bahçelerine dönüştürülüyor. Kendilerinden öteye büyüyen bir Paris'in eski duvarlarında, bira üreticileri şerbetçiotu yetiştirmek için dikey uzantıları kiralıyor. Bir okul çatısı, aromatik otlar, meyveler, sebzeler ve çaylar için bir güneş kurutucusu bahçesine adanıyor. Ve şehrin Charonne rezervuarının üzerine kurulan bir kentsel çiftlik, yerel halka mikro yeşillikler yetiştiriyor ve satıyor ve yeşil düşünenlere bunları nasıl yetiştireceklerini de öğretiyor.
Küçük şeritte bulunan Railway Farm da, şehrin onayıyla ödüllü bir evsizler ve öğrenci konutları bölgesi, tarım ve kompost atölyeleri, ot, meyve ve sebze mahsulleri ve bunları servis edecek bir restoran geliştiren bir topluluk projesidir.
Işık şehri, 2024 Olimpiyatları şehri, yerel gıdanın şehri.
(Wally Skalij / Los Angeles Times)
Parislilerin varsayılan fiili bazen “Grogner,” diye homurdanmak mümkün değil, ancak Pulvar sıradan Parislilerin çoğunun bu projelerden, özellikle de kâr amacı gütmeyen girişimlerden memnun olduğunu düşünüyor.
“COVID'den sonra,” dedi bana, “birçok insan hayatlarının farklı olmasını istediklerini fark etti. Çoğunlukla, işletme okulunda okuyan ve artık işletme dereceleri olan ve hayatlarını değiştirmek isteyen kişilerdi. Birçok kadın [do]özellikle de, çoğunlukla mahalle inisiyatifleri tarafından yönetiliyor; bu inisiyatifler, bir proje tasarlayıp mahallelerindeki insanların hayatlarını iyileştirmek için çalışmaya karar veren gruplar tarafından yürütülüyor.”
İlk başta Fransız çiftçiler şüpheciydi. Pulvar, “Kırsalda artık ihtiyaç duyulmadıklarının söylendiğini hissettiler. Durum hiç de öyle değildi,” dedi. “Herkes Paris'i şehir tarımıyla besleyemeyeceğimizi biliyor [alone]”Paris dışındaki çiftçilere her zaman ihtiyacımız olacak.”
Peki, 2028 Yaz Olimpiyatları'na ev sahipliği yapacak olan Los Angeles, rekabet edebilmek için ne yapabilir?
İtiraf: Rekabet edemeyiz, kentsel tarım kategorisinde değil. 1984 Olimpiyatları'nın ev sahibi olarak geçmişteki performansımızla kalifiye olacaksak, takıma bile girebileceğimizi sanmıyorum.
1984'te sporcuların ne yediği konusunda pek fazla konuşulmadı. LA Olimpiyat Organizasyon Komitesi, Güney Kaliforniya'ya “dünyada çok az yerde bulunan çeşitlilikte ve miktarda meyve ve sebze” vaadinde bulunan bir “gıda vizyonu” manifestosu yayınladı.
Turist müşteri akını bekleyen restoranlarla ilgili birkaç hikaye vardı ve birkaç restoran tarafından iyi hizmet ve fahiş fiyat uygulamama sözü vermek için bir Olimpiyat Restoran Etik Komitesi kuruldu.
Times ünlü şefleri araştırdı ve bazı kırmızı-beyaz-mavi-donmuş tatlılar ve Olimpiyat halkalarını çağrıştıracak şekilde düzenlenmiş yiyecekler -meyve, antipasti, soğan halkaları- dışında çoğunun uğraşmadığını buldu. O zamanlar yeni sayılabilecek La Toque'dan Ken Frank, “Olimpiyatlar sırasında beş servislik bir menü servis ediyor olmam, buna 'pentatlon' diyeceğim anlamına gelmiyor.” dedi. (O zamandan beri, Frank'in restoranları ona bir restoran işletmecisinin altın madalyalarını kazandırdı: bir düzineden fazla Michelin yıldızı.)
Los Angeles Dergisi'nin Olimpiyat yemeklerine dair derinlemesine incelemesi şunu ortaya çıkardı: Her zamanki kalorili yemekler ve asla son kullanma tarihi geçmeyen konserve meyve kokteyllerine rağmen, 1984'te, dokuz Olimpiyat Köyü kafeteryasında sporculara günün her saati sunulan yemeklerin bir kısmı “bölgesel favoriler: peynirli enchiladalar, gaspaço ve avokado çorbası” ve “1984'te çoğu Amerikalıya hala yabancı olan yemekler: ceviche, tabbouleh, oryantal sebzeler ve su kestaneleri”ni de içeriyordu. Ayrıca, radikal bir şekilde, köpek poşetleri vardı.
The Times gazetesinin Ağustos 1984 tarihli bir kupürü, McDonald's'ın düzenlediği Olimpiyat promosyonunun popülerliğini ve zorluklarını vurguluyor.
(Los Angeles Times arşivi / newspapers.com)
En iyi Olimpiyat yemeği hikayesinin sporcuların ne yediğiyle hiçbir ilgisi yoktur. McDonald's terfi etti Müşterilere bir oyun kartı dağıtımı yapılacak ve madalya kazanan bir Amerikalı atlete denk gelen her kart için menüsündeki bir şey (kola, patates kızartması, hamburger) ücretsiz olacak.
McDonald's, Sovyetlerin Oyunları boykot etmesinin komünist etkisini hesaba katmamıştı, bu yüzden Rusların yokluğunda daha fazla Amerikalı madalya kazandı. Birkaç franchise'da Big Mac ekmeği kalmamıştı. O zamanlar bir McD's bölge başkan yardımcısı The Times'a bunun “en başarılı” şirket oyunları tanıtımı olduğunu, “ama aynı zamanda en maliyetlisi” olduğunu söylemişti.
Ve 1932'de, Los Angeles ilk kez Yaz Olimpiyatları'na ev sahipliği yaptığında, Los Angeles Times'ın “ev hizmetleri bürosu” müdürü Oyunların ruhuna uygun tarifler verdi: Hindistan için tavuk köri – o zamanlar oldukça cüretkar bir tarifti, şüphesiz – ve “tüm ulusların bayrağı” jambonu, ki bu da tüm yarışan ülkelerin sevimli küçük bayraklarıyla süslenmiş, oldukça standart bir jambondu.
Los Angeles Times'ın Ağustos 1932 tarihli Olimpiyat temalı yiyeceklerle ilgili bir sayısından alınan bu jambon tarifini “Olimpiyat” yapan şeyin çoğunlukla bayraklar olduğu anlaşılıyor.
(Los Angeles Times arşivi / newspapers.com)
Uzun zamandır sağlıklı beslenme kültürünün beşiği olarak ünlendik. “Annie Hall” filminde Woody Allen, Sunset Strip'teki öncü sağlıklı beslenme restoranı The Source'a karşı LA karşıtı küçümsemesini “yonca filizi ve ezilmiş maya” sipariş ederek yöneltiyor. (The Source, kendisine Father Yod diyen bir tür tarikat üyesi tarafından işletiliyordu, ancak kültürel LA (ve mutfak sanatı LA genellikle iki farklı hikayedir.)
Dolayısıyla Paris 2024'te göremediğimiz şey, Los Angeles 2028'de karşıtlık yaratabilir.
Erewhon'da satılan her bir ons biyotik-organik-süper temizleyici gıda maddesi için, muhtemelen dünyanın en ünlü fast food'undan 10 pound satıyoruz. Kurucu burger ve taco imparatorluklarının çoğu, LA Belediye Binası'na belki de yüz mil uzaklıkta kurulmuştu. Dünyanın en büyük sporcularına pazarlamamız gereken şey şu: LA'e ve tüm temel besin gruplarına hoş geldiniz – tuz, yağ, şeker ve suçlu zevk.
Hadi! Bir burger ye! Bir donut ye! Taco kamyonları! Benzin istasyonunda suşi! Pho ve poke kaseleri! Koşer burritolar! Fatburger'lar ve In-N-Out! Tommy'nin hamburgerleri ve Pink'in sosisli sandviçleri! Füzyon şehri, füzyon yemekleri!
Los Angeles'a hoş geldiniz! Hızlı yiyeceklerin (ve Coliseum'daki 1984 Olimpiyatları açılış töreninin) tadını çıkarın!
(Ken Hively / Los Angeles Times)
Belki de sadece Earl of Sandwich, Los Angeles'tan daha iyi fast food'a imza atmıştır.
Sporculara favorilerini bulabilecekleri uygulamalar ve haritalar verebiliriz.
Sosyal medya hesaplarının, taklitçi mimarinin bir örneği olan Inglewood'daki Randy's Doughnuts'ın önünde atletlerin çektiği özçekimlerle dolu olduğunu hayal ediyorum; binalar, sattıkları şeylere benziyor. (Brown Derby taklitçi değildi çünkü derbi satmıyordu, ancak uzun zaman önce Montebello'daki The Tamale tamale satıyordu.)
Ve nihai hac yolculuğu: Pasadena ve Eagle Rock arasındaki sınırda eski Route 66 üzerindeki nokta olan kaybolmuş Hinky Dink BBQ standının zeminine. Yaklaşık yüz yıl önce, köken hikayesine göre, Sternberger ailesindeki oğlanlardan biri bir burgeri yakmış ve yanığı bir peynir parçasıyla örtmüş olabilir. Bayanlar ve baylar, beyler ve hanımlar, peynirli burger.
Ah, ve Fransızcada “locavore”? “locavore”.
Patt Morrison ile LA'yi Açıklamak
Los Angeles karmaşık bir yerdir. Bu haftalık yazıda Patt Morrison, Los Angeles'ın nasıl çalıştığını, tarihini ve kültürünü açıklıyor.
“Yerel gıda” nasıl denir? bir Fransız?
Olimpiyat sporcuları ve basın mensupları gelecek ay Fransa'nın bereketinden yararlanmak için bir araya geldiklerinde, tabaklarındaki yiyeceklerin bir kısmı Paris'te yetiştirilmiş, bahçede yetiştirilmiş ve hasat edilmiş olacak; yer altı garajlarından yol kenarlarına ve çatı katlarına kadar.
Haber Bülteni
Patt Morrison'dan en son haberleri alın
Los Angeles karmaşık bir yer. Neyse ki, bağlam, tarih ve kültür sağlayabilecek biri var.
Email adresini gir
Beni kaydet
Los Angeles Times'tan zaman zaman tanıtım içerikleri alabilirsiniz.
Her öğünün her çeşidi değil, kesinlikle değil. Belki bir mikro yeşillik veya hindiba salatası, shitake mantarlarıyla? Hepsi yalnızca Paris yapımı olan 13 milyon Olimpiyat yemeği ve atıştırmalığı servis etmek, bu şehrin mutfak mucizelerinin bile erişemeyeceği bir şey. Ve bu yiyecek bant genişliği sporcu tarzı puanlar veya Michelin yıldızları almayacak, ancak verimi ve erişimini göstermeye yetecek Paris'in iddialı “Capital Agricole” projeleri.
Edible Paris, şehrin uzun ve iddialı tarihinde bulabileceğiniz bölümlerden biridir. çevre menüsü — Işık Şehri'nin Daha Hafif Çevresel Etki Şehri'ne dönüştürülmesi. Paris, şehrin kalbinden arabaları ve araba kirliliğini uzaklaştırmaya başladı, yaklaşık 250 dönümlük yeşil alan ve kentsel tarıma ayrılmış 75 dönümlük bir alan daha eklemeyi planlıyor — arı kovanları, şerbetçiotu, meyve ağaçları, sebzeler, büyük ölçüde kamusal mülkte yetiştiriliyor.
Bir süre önce Paris'teyken, görkemli Fransız Rönesans tarzı belediye binası Hotel de Ville'e, oradan da sürdürülebilir gıda ve tarımdan sorumlu ve bunları mümkün kılan sistemlerden sorumlu başkan yardımcısı Audrey Pulvar'ın ofisine gittim.
Masasının ötesindeki pencereden dışarı baktığımda ve bir pencere kutusu gördüğümde doğru yere geldiğimi biliyordum. Orada yetiştirdiği çiçekler değildi; pancar ve domateslerdi.
ParisCulteurs projesi, çiçeklerden ve modadan daha fazlasını yetiştiren kültürlü bir dünya şehri öngörüyor. Herhangi bir modern şehir gibi, Paris'in ilk sakinleri kendi yiyeceklerini yetiştiriyordu; yeri Lutetia olarak adlandıran Romalılar, Galya topraklarından üzüm ve incir elde ediyorlardı.
Paris'in yaklaşık 20 mil dışında, Versay'da Kraliçe Marie Antoinette'in, çalışan süt ürünleriyle küçük model çiftliği Hameau vardı. Duvarlarda Paris'in Montreuil banliyösü bir zamanlar efsanevi zenginlikte şeftaliler yetişirdi ve çok azı hâlâ bebeklere gösterilen şefkatle yetiştiriliyor.
Oysa yüzyıllardır Fransa'nın en iyi malları ve güzellikleri Paris'in bakımı ve beslenmesi için nehirden yukarı doğru akmış veya aşağı doğru akmıştır.
Pulvar'ın projeleri bir çatalın dişleri gibidir, sayıca çokturlar ancak beslenme ve çevresel sorumluluk gibi aynı hedeflere doğru çalışırlar. Paris'in yılda 30 milyon “toplu ikram” yemeği servis ettiğini söyledi bana — öğrencilere, kreşteki çocuklara, şehir çalışanlarına, yaşlılara ve ihtiyaç sahiplerine.
Oyunlar boyunca sporcuları ve gazetecileri besleyecek olan AgriParis programı, sonunda tüm bu yiyeceklerin organik ve sürdürülebilir olmasını ve bunun yarısının Paris'e yaklaşık 150 karbon-düşünceli mil mesafede üretilmesini amaçlıyor. Bu çok geniş bir alan gibi görünüyor, ancak şimdi neredeyse üç katı.
Fransız çatalındaki bir diğer diş ise Parisli okul çocuklarına ve ailelerine yiyecekler hakkında eğitim vermek için kentsel tarım projesidir – yiyeceklerin nereden geldiği ve tabaklarına ulaşması için ne gerektiği. (Bu bana 10 yıl önceki zamanı hatırlattı Jamie Oliver ile takıldığımda LAUSD'yi iyi yemek programına dahil etmeye çalışırken. Bazı liseliler temel gıda kaynaklarını belirleyemedi — Bal ayılardan mı gelir? Guacamole yeşil elmalardan mı?)
Paris şehri çok sayıda araziye ve binaya sahip ve Pulvar'ın projeleri, bu alanları kiralayıp yol kenarları, terk edilmiş otoparklar ve belediyeye ait binaların ve apartman komplekslerinin çatıları gibi kamusal alanlarda ürünlerini büyütmek ve pazarlamak isteyen çevreci küçük işletmeleri memnuniyetle karşılıyor.
Paris'te hala “küçük mezar” veya küçük kemer, Paris'i çevreleyen terk edilmiş bir 19. yüzyıl demir yolu hattı ve tarım bahçelerine dönüştürülüyor. Kendilerinden öteye büyüyen bir Paris'in eski duvarlarında, bira üreticileri şerbetçiotu yetiştirmek için dikey uzantıları kiralıyor. Bir okul çatısı, aromatik otlar, meyveler, sebzeler ve çaylar için bir güneş kurutucusu bahçesine adanıyor. Ve şehrin Charonne rezervuarının üzerine kurulan bir kentsel çiftlik, yerel halka mikro yeşillikler yetiştiriyor ve satıyor ve yeşil düşünenlere bunları nasıl yetiştireceklerini de öğretiyor.
Küçük şeritte bulunan Railway Farm da, şehrin onayıyla ödüllü bir evsizler ve öğrenci konutları bölgesi, tarım ve kompost atölyeleri, ot, meyve ve sebze mahsulleri ve bunları servis edecek bir restoran geliştiren bir topluluk projesidir.
Işık şehri, 2024 Olimpiyatları şehri, yerel gıdanın şehri.
(Wally Skalij / Los Angeles Times)
Parislilerin varsayılan fiili bazen “Grogner,” diye homurdanmak mümkün değil, ancak Pulvar sıradan Parislilerin çoğunun bu projelerden, özellikle de kâr amacı gütmeyen girişimlerden memnun olduğunu düşünüyor.
“COVID'den sonra,” dedi bana, “birçok insan hayatlarının farklı olmasını istediklerini fark etti. Çoğunlukla, işletme okulunda okuyan ve artık işletme dereceleri olan ve hayatlarını değiştirmek isteyen kişilerdi. Birçok kadın [do]özellikle de, çoğunlukla mahalle inisiyatifleri tarafından yönetiliyor; bu inisiyatifler, bir proje tasarlayıp mahallelerindeki insanların hayatlarını iyileştirmek için çalışmaya karar veren gruplar tarafından yürütülüyor.”
İlk başta Fransız çiftçiler şüpheciydi. Pulvar, “Kırsalda artık ihtiyaç duyulmadıklarının söylendiğini hissettiler. Durum hiç de öyle değildi,” dedi. “Herkes Paris'i şehir tarımıyla besleyemeyeceğimizi biliyor [alone]”Paris dışındaki çiftçilere her zaman ihtiyacımız olacak.”
Peki, 2028 Yaz Olimpiyatları'na ev sahipliği yapacak olan Los Angeles, rekabet edebilmek için ne yapabilir?
İtiraf: Rekabet edemeyiz, kentsel tarım kategorisinde değil. 1984 Olimpiyatları'nın ev sahibi olarak geçmişteki performansımızla kalifiye olacaksak, takıma bile girebileceğimizi sanmıyorum.
1984'te sporcuların ne yediği konusunda pek fazla konuşulmadı. LA Olimpiyat Organizasyon Komitesi, Güney Kaliforniya'ya “dünyada çok az yerde bulunan çeşitlilikte ve miktarda meyve ve sebze” vaadinde bulunan bir “gıda vizyonu” manifestosu yayınladı.
Turist müşteri akını bekleyen restoranlarla ilgili birkaç hikaye vardı ve birkaç restoran tarafından iyi hizmet ve fahiş fiyat uygulamama sözü vermek için bir Olimpiyat Restoran Etik Komitesi kuruldu.
Times ünlü şefleri araştırdı ve bazı kırmızı-beyaz-mavi-donmuş tatlılar ve Olimpiyat halkalarını çağrıştıracak şekilde düzenlenmiş yiyecekler -meyve, antipasti, soğan halkaları- dışında çoğunun uğraşmadığını buldu. O zamanlar yeni sayılabilecek La Toque'dan Ken Frank, “Olimpiyatlar sırasında beş servislik bir menü servis ediyor olmam, buna 'pentatlon' diyeceğim anlamına gelmiyor.” dedi. (O zamandan beri, Frank'in restoranları ona bir restoran işletmecisinin altın madalyalarını kazandırdı: bir düzineden fazla Michelin yıldızı.)
Los Angeles Dergisi'nin Olimpiyat yemeklerine dair derinlemesine incelemesi şunu ortaya çıkardı: Her zamanki kalorili yemekler ve asla son kullanma tarihi geçmeyen konserve meyve kokteyllerine rağmen, 1984'te, dokuz Olimpiyat Köyü kafeteryasında sporculara günün her saati sunulan yemeklerin bir kısmı “bölgesel favoriler: peynirli enchiladalar, gaspaço ve avokado çorbası” ve “1984'te çoğu Amerikalıya hala yabancı olan yemekler: ceviche, tabbouleh, oryantal sebzeler ve su kestaneleri”ni de içeriyordu. Ayrıca, radikal bir şekilde, köpek poşetleri vardı.
The Times gazetesinin Ağustos 1984 tarihli bir kupürü, McDonald's'ın düzenlediği Olimpiyat promosyonunun popülerliğini ve zorluklarını vurguluyor.
(Los Angeles Times arşivi / newspapers.com)
En iyi Olimpiyat yemeği hikayesinin sporcuların ne yediğiyle hiçbir ilgisi yoktur. McDonald's terfi etti Müşterilere bir oyun kartı dağıtımı yapılacak ve madalya kazanan bir Amerikalı atlete denk gelen her kart için menüsündeki bir şey (kola, patates kızartması, hamburger) ücretsiz olacak.
McDonald's, Sovyetlerin Oyunları boykot etmesinin komünist etkisini hesaba katmamıştı, bu yüzden Rusların yokluğunda daha fazla Amerikalı madalya kazandı. Birkaç franchise'da Big Mac ekmeği kalmamıştı. O zamanlar bir McD's bölge başkan yardımcısı The Times'a bunun “en başarılı” şirket oyunları tanıtımı olduğunu, “ama aynı zamanda en maliyetlisi” olduğunu söylemişti.
Ve 1932'de, Los Angeles ilk kez Yaz Olimpiyatları'na ev sahipliği yaptığında, Los Angeles Times'ın “ev hizmetleri bürosu” müdürü Oyunların ruhuna uygun tarifler verdi: Hindistan için tavuk köri – o zamanlar oldukça cüretkar bir tarifti, şüphesiz – ve “tüm ulusların bayrağı” jambonu, ki bu da tüm yarışan ülkelerin sevimli küçük bayraklarıyla süslenmiş, oldukça standart bir jambondu.
Los Angeles Times'ın Ağustos 1932 tarihli Olimpiyat temalı yiyeceklerle ilgili bir sayısından alınan bu jambon tarifini “Olimpiyat” yapan şeyin çoğunlukla bayraklar olduğu anlaşılıyor.
(Los Angeles Times arşivi / newspapers.com)
Uzun zamandır sağlıklı beslenme kültürünün beşiği olarak ünlendik. “Annie Hall” filminde Woody Allen, Sunset Strip'teki öncü sağlıklı beslenme restoranı The Source'a karşı LA karşıtı küçümsemesini “yonca filizi ve ezilmiş maya” sipariş ederek yöneltiyor. (The Source, kendisine Father Yod diyen bir tür tarikat üyesi tarafından işletiliyordu, ancak kültürel LA (ve mutfak sanatı LA genellikle iki farklı hikayedir.)
Dolayısıyla Paris 2024'te göremediğimiz şey, Los Angeles 2028'de karşıtlık yaratabilir.
Erewhon'da satılan her bir ons biyotik-organik-süper temizleyici gıda maddesi için, muhtemelen dünyanın en ünlü fast food'undan 10 pound satıyoruz. Kurucu burger ve taco imparatorluklarının çoğu, LA Belediye Binası'na belki de yüz mil uzaklıkta kurulmuştu. Dünyanın en büyük sporcularına pazarlamamız gereken şey şu: LA'e ve tüm temel besin gruplarına hoş geldiniz – tuz, yağ, şeker ve suçlu zevk.
Hadi! Bir burger ye! Bir donut ye! Taco kamyonları! Benzin istasyonunda suşi! Pho ve poke kaseleri! Koşer burritolar! Fatburger'lar ve In-N-Out! Tommy'nin hamburgerleri ve Pink'in sosisli sandviçleri! Füzyon şehri, füzyon yemekleri!
Los Angeles'a hoş geldiniz! Hızlı yiyeceklerin (ve Coliseum'daki 1984 Olimpiyatları açılış töreninin) tadını çıkarın!
(Ken Hively / Los Angeles Times)
Belki de sadece Earl of Sandwich, Los Angeles'tan daha iyi fast food'a imza atmıştır.
Sporculara favorilerini bulabilecekleri uygulamalar ve haritalar verebiliriz.
Sosyal medya hesaplarının, taklitçi mimarinin bir örneği olan Inglewood'daki Randy's Doughnuts'ın önünde atletlerin çektiği özçekimlerle dolu olduğunu hayal ediyorum; binalar, sattıkları şeylere benziyor. (Brown Derby taklitçi değildi çünkü derbi satmıyordu, ancak uzun zaman önce Montebello'daki The Tamale tamale satıyordu.)
Ve nihai hac yolculuğu: Pasadena ve Eagle Rock arasındaki sınırda eski Route 66 üzerindeki nokta olan kaybolmuş Hinky Dink BBQ standının zeminine. Yaklaşık yüz yıl önce, köken hikayesine göre, Sternberger ailesindeki oğlanlardan biri bir burgeri yakmış ve yanığı bir peynir parçasıyla örtmüş olabilir. Bayanlar ve baylar, beyler ve hanımlar, peynirli burger.
Ah, ve Fransızcada “locavore”? “locavore”.
Patt Morrison ile LA'yi Açıklamak
Los Angeles karmaşık bir yerdir. Bu haftalık yazıda Patt Morrison, Los Angeles'ın nasıl çalıştığını, tarihini ve kültürünü açıklıyor.